Rocky IV on
yksi ehdottomista lempielokuvistani. Olen nähnyt elokuvan kymmeniä kertoja ja
kolmella eri kielellä. Olen katsonut sitä liikuttuneessa tilassa, selvin päin,
krapulassa ja aina se toimii. Melodraamaa, verta, tajuttoman kova kasarisoundtrack
ja häpeämätöntä jenkkihehkutusta. Elokuvan jälkeen on katsojallakin
hieman hengästynyt olo ja leukaa särkee.
If he dies, he dies!
Rocky IV on
massiivisen urheiluelokuvasaagan neljäs ja takuulla överein osa. Rocky (1976)
oli Oikeasti Hyvä Elokuva, mutta sen jälkeen tuotetut osat kaksi ja kolme
jättivät paljon toivomisen varaan; Rockysta (Sylvester Stallone) ja Apollosta
(Carl Weathers) tuli frendejä ja Mr. T sai ainoan muistettavan elokuvaroolinsa.
Vasta Rocky nelosen nähtyään kuitenkin tajuaa, että osat kaksi ja kolme
olivat oikeastaan vain pohjustusta koko elokuvasarjan kovimmalle helmelle. Jos
Rocky ei olisi kahdessa aikaisemmassa muodostanut niin vahvaa bromancea Apollon
kanssa, olisiko hänellä niin paljon kostonhimoa ja voitontahtoa nelososassa? En
usko. Mikään ei aja miestä nyrkkeilykehään, kuten rakastetun kuolema.
Voittamattoman
oloinen vastustaja on se henki ja elämä, josta urheiluelokuvat voimansa
ammentavat. Mr. T:n kohtalaisen kovan vihulaissuorituksen jälkeen neloseen oli
todella löydettävä Rockyn arvoinen vastapari. Vastoin kaikkia ennakko-oletuksia
käsikirjoittajakin toiminut Stallone kuitenkin onnistui neljättä osaa varteen
luomaan yhden elokuvahistorian muistettavimmista pahiksista. Ivan Drago
(Dolph Lundgren) on 196 cm ja 116 kg silkkaa tappovoimaa suoraan Neuvostoliiton
huippulaboratoriosta. Puna-armeijan kapteeni, joka ei puhu eikä pussaa.
Ivan Drago
onkin häpeämättömän mustavalkoisesti rakennettu henkilöhahmo, täysin ilmeetön
ja tunteeton ihmiskone. Elokuvan alkuasetelmassa Apollo, jolla ei sivumennen
sanoen olisi mitään asiaa kehään Dragon kanssa, leikittelee Neuvostoliiton
ylpeydellä ja maksaa kovimman hinnan. Hahmon sisin on tiivistetty jo otsikossa
lainaamani kohtaukseen elokuvasta: Apollo makaa verissä päin kanveesissa, Ivan
Drago seisoo ruumiin yllä kuin pahan ruumiillistuma. Englantia sopivan ilkeästi
murtaen Ivan toteaa: ”If he dies, he dies”. Seuraa vittumainen katse Rockyyn ja
voilà, haaste on heitetty. Elokuva voi todella alkaa.
Suurin kiitos
hahmon uskottavuudesta menee Dragon näyttelijälle, Dolph Lundgrenille. Mies,
joka näyttää uskottavalta kommarinpunaisessa trikoonakissa, on otettava
vakavasti. Tarinan mukaan Dolph pieksi kanssanäyttelijöitään kuvauksissa
oikeasti puoliväliin helvettiä ja lisäksi tyyppi on muskelimieheksi harvinaisen
älykäs. Huhut myös väittävät ruotsalaisen atleetin opiskelleen
yliopistossa. Tämän jälkeen ei tarvitse ihmetellä, kuinka Lundgren
onnistuu tekemään yhden kaikkien aikojen tiukimmista roolisuorituksista vain
muutamilla lyhyillä repliikeillä.
Ivan Dragon
(ja Dolphin) kovuus saa melkein unohtamaan sen kuinka pussy hahmo Rocky on
lähes koko leffan ajan. Alun nillittävä Rocky vaihdetaan vanhaan kunnon
sianruhoja hakkaavaan versioonsa vasta elokuvan parhaassa kohtauksessa,
kuuluisassa treenimontaasissa. Seuraa kasarimusanostatusta ja elokuvan suurin
ristiriita. Toisaalla meillä on Dolph Lundgren, Neuvostoliiton koko
doping-tietous ja avaruusteknologia yhdistettynä yhteen raskaan sarjan
nyrkkeilijään. Ja sitten on Rocky, jonka treenimetodit näyttävät
duunimatkaltani helmikuun aamuhangessa. Pitäisikö meidän muka todella uskoa,
että Syltyllä olisi moisella treenillä todella jotain mahdollisuuksia Dolphia
vastaan?
No, itse
asiassa pitäisi. Treenimontaasi on nimittäin elokuvan make it or break it
-kohtaus. Tässä punnitaan katsojan todellinen usko Sylttyyn, vapauteen ja
Amerikkaan. Rockyn treeni Siperian talvessa kuvaa todellisen sankarin
luonnetta. Hän on mies kostoretkellä ja yleisö on myyty. Rocky on vapaa mies
vapaasta maailmasta, Ivan järjestelmän ja valtion valvonnan tuote. Lopussa se
ei ole se kostonhimoinen metsätreeni, joka nostaa Rockyn voittoon. Se on se
vapauden henki, joka länsituulen lailla pyyhkäisee yli alistetun kansan. Rocky
on messias, joka on nähnyt valon ja tullut tuomaan rauhan ja vapauden
sorretulle rahvaalle.
If
I can change
Urheiluelokuva
on vaativa taiteenlaji, jossa juoni ja henkilöhahmot usein jäävät pitkitettyjen
mäiskintäkohtausten varjoon. Ei pelkoa, Rocky IV on juuri tätä genreä. Se on
vain niin paljon muutakin. Toisaalta se on tarina miesten välisestä
rakkaudesta, ja kertomus siitä kuinka isähahmoa Apollosta hakenut Rocky kostaa
mentorinsa kuoleman. Oteluita on yhden sijaan kaksi ja välissä treenataan
helvetin kovaa. Lopussa Rocky voittaa. Tämä on se urheiluelokuvaosuus.
Metatasolla elokuva on kaunis kertomus Yhdysvaltojen ja kapitalismin voitosta
pahaa Neuvostoliittoa vastaan. Vuonna 1985 levitykseen tullut elokuva
tiivistää kaiken sen, mistä 1980-luvun kylmässä sodassa oli kyse. Taistoa
käydään kiivaasti ja kaikilla osa-alueilla asevarustelusta
urheiluun.
Rocky IV on
oikeastaan urheiluelokuvien Top Gun, reaganilainen vetoomus kansaan
kapitalismin puolesta Neuvostoliittoa vastaan. Ajatelkaapa vaikka elokuvan
viimeistä kohtausta: Rocky on juuri lyönyt voittamattomana ihmiskoneena pidetyn
Ivan Dragon kanveesiin, koko neukkuyleisö huutaa Rockyn nimeä ja voittaja
kiedotaan tähtilippuun neuvostojohdon katsoessa voimattomana vierestä. Lopuksi
Rocky pitää innoittavan puheen rauhan ja kansojen välisen rakkauden puolesta.
Tämä ajaa sorretun neuvostoyleisön ekstaasiin ja lopulta jopa itse Gorba nousee
antamaan aplodinsa Rockylle. Rocky Balboan sanoin: ” If I can
change, and you can change, everybody can change!” Ja lopussa
hyvä voittaa. Sweetest victory!
Deadlock
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti