Elokuva alkaa, kun kyseisessä USA:n laivastossa kunnostautunut isoveli
Stone Hopper (Alexander Skarsgård. Ja siis Stone Hopper! For realz?) saapuu pelastamaan veljensä Alexin (Taylor Kitsch) viinan ja
naisten kiroilta. Sen sijaan, että Alex dokaisi kaikessa rauhassa rannalla, on
isoveljen mielestä helvetin paljon parempi idea raahata selvistä
mielenterveysongelmista kärsivä velipoika väkipakolla armeijaan. Koska armeijassa pojista tehdään miehiä! Tällä välin
joku avaruusromu on kuitenkin syöksynyt mereen ja aikoo tuhota maailman tai
jotain. Seuraavaksi tämä hämmästyttävän paljon transformerin näköinen juttu
onkin elossa ja se loikkii kuin sammakko paikasta toiseen meren pinnalla.
Oikeastikin tietokonepeliin perustuva juonenkulku on tästä eteenpäin tuttu vanhasta suosikkipelistäni laivanupotuksesta. Merelle lähtee 50 USA:n laivaston huippumodernia alusta tuhoamaan mereen laskeutunutta mystistä metalliromua ja plop plop plop yksitellen ne kaikki painuvat Titanicin seuraksi. Jäljelle jääneet laivat eivät ymmärrä kääntää kurssia kohti turvasatamaa, vaan ne jäävät kiltisti odottamaan vuoroaan kuin possut teurastamon ovelle. Sitten mallinnetaan vähän matemaattisesti mörön liikkeitä ja koetetaan piestä selvästi kehittyneemmän rodun teknologiaa maailmansodan veteraaneilla, sisulla ja museoaluksilla. Tässä luonnollisesti onnistutaan. Epäilen vahvasti, että Battleship on Renny Harlinin salanimellä ohjaama elokuva talvisodasta avomerellä.
Oikeastikin tietokonepeliin perustuva juonenkulku on tästä eteenpäin tuttu vanhasta suosikkipelistäni laivanupotuksesta. Merelle lähtee 50 USA:n laivaston huippumodernia alusta tuhoamaan mereen laskeutunutta mystistä metalliromua ja plop plop plop yksitellen ne kaikki painuvat Titanicin seuraksi. Jäljelle jääneet laivat eivät ymmärrä kääntää kurssia kohti turvasatamaa, vaan ne jäävät kiltisti odottamaan vuoroaan kuin possut teurastamon ovelle. Sitten mallinnetaan vähän matemaattisesti mörön liikkeitä ja koetetaan piestä selvästi kehittyneemmän rodun teknologiaa maailmansodan veteraaneilla, sisulla ja museoaluksilla. Tässä luonnollisesti onnistutaan. Epäilen vahvasti, että Battleship on Renny Harlinin salanimellä ohjaama elokuva talvisodasta avomerellä.
Sanomattakin selvää, että elokuva olisi tällaisenaan hieman
tylsä, joten mukaan on otettu nuoren miehen kasvutarina elostelevasta juoposta
hienoksi USA:n laivaston tosimieheksi. Tämä juonenkulku tekeekin elokuvasta
sitten todella mielenkiintoisen. Yleensä
ei ole kovin hyvä merkki, jos katsoja toivoo kaikkien roolihahmojen kuolevan
ensimmäisen kymmenen minuutin aikana. Battleshipissa hahmojen eloonjäämis-ratio
ei onneksi ole kovin hyvä, mutta tämän lisäksi katsoja toivoo listineensä myös itsensä.
Eläkeläisten bridge-iltaa muistuttavan juonen kruunaa elokuvan
loistava näyttelijäntyö. Huonoa elämää viettävää raikulipoikana Alex Hopperina tosiaan kunnostautuu mielettömän lahjakas Taylor Kitsch. Jännittävintä Taylorissa
on, että tyyppi on syntynyt Kanadassa ja tämä pohjaton eksotiikka heijastuu
suoraan Taylorin roolihahmon tulkintaan. Toisin sanoen: kiinnostaa kuin kilo
paskaa. Elokuvassa on alussa noin sekunnin verran potentiaalia, kun Hollywoodin
virallinen ruotsalainen ja Stellanin poika Alexander Skarsgård astuu ruutuun, mutta sitten illuusio tuhoutuu,
kun veljemme länsirannalta avaa suunsa. Olen ymmärtänyt, että esimerkiksi vuorosanojen luonnollinen lausuminen ja ilmeet
ovat varsin hyödyllisiä työvälineitä näyttelijöille, mutta ilmeisesti castingissa on tällä kertaa luotettu enemmän geneettiseen ja fyysiseen soveltuvuuteen. Tämä taktiikka toimii ehkä pornossa, mutta ei kokopitkissä Hollywood-pläjäyksissä.
Tästä pääsenkin sujuvasti sivuosarooleihin. Juuri kun katsoja luuli näyttelijäntyön
pohjanoteerauksen löytyneen, astuu kuvioihin Rihanna. Siis ahahahahahahaaaaa!
Rihannan roolisuoritus nuorena lobotomian läpikäyneenä laivastosotilaana on takuulla
tämä vuosikymmenen, jos ei vuosisadan, heikoin debyytti valkokankaalla. Vannon, että tähtönen lukee
suurimman osan todella monipuolisista ja mutkikkaista vuorosanoistaan suoraan
teleprompterilta. Näyttelijäntyön sujuvuutta ei myöskään merkittävästi paranna se seikka, että
Rihanna ei osaa englantia.
Elokuvassa on myös Liam Neeson. Mahtaa hävettää.
Elokuva sai poikkeuksellisen monta Razzie-ehdokkuutta ja
-voittoa, muun muassa vuoden paskimmasta elokuvasta. Huonojen elokuvien kerho
yhtyy arvioon ja toteaa: Ihmisyyden nimissä. Älkää uhratko tähän elokuvaan
aikaa tai rahaa. Se ei ansaitse sitä.
Deadlock
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti