Elokuvan jatko-osa alkaa kahden vuoden kuluttua siitä, mihin ensimmäinen leffa jäi. Carrien aviomies syö liikaa noutoruokaa, Charlottea ahdistaa hirveällä vaivalla hankitut lapset ja Miranda on työtön. Samathalla puolestaan on menopaussi päällä. Tätä suurta elämäntuskaa he lähtevät purkamaan pikku shoppailureissulle Arabiemiraatteihin. Branchin armollisen arvion mukaan ensimmäiseen elokuvaan ei oikein riittänyt tavaraa 145 minuutiksi, ja voin kertoa, että sitä ei totisesti myöskään jäänyt yli toista mokomaa varten. Silti jatko-osaa onnistutaan venyttämään eteenpäin tuskaisat 145 minuuttia ilman sen kummempaa juonta. Suoritus, johon ei ole kyetty sitten sosialistisen realismin aikojen.
Elokuvassa on juonettomuuden lisäksi muitakin suuria puutteita. Esimerkiksi ohjaajaan ei lopputuloksesta päätellen ollut varaa, joten lopputeksteihin merkattu Michael Patrick King on luultavasti salanimi jo ensimmäisessä elokuvassa klaffitaulua pidelleelle jyrsijälle. Lisäksi jatko-osan vähäinen dialogi ilahduttaa yhtä paljon kuin huuliherpes hääaamuna, ja kakkua koristelemaan siroteltu huumori ei olisi rohkeaa tai oivaltaa edes Amish-yhteisön piirissä. Elokuvan vähäinen näyttelijäntyö puolestaan on korvattu lopullisesti erilaisilla logoilla ja tuotemerkeillä.Sanomattakin selvää, että näillä eväillä ei tule kutsua linnan juhliin.
Pääosassa elokuvassa onkin tavara. Jos Sinkkuelämää oli materialismin ylistyslaulu, on Sinkkuelämää 2 viisanvingutuksen MM-kisat, oikea shoppailun kosminen räjähdys. Elokuvassa harjoitetaan enemmän tuotesijoittelua kuin ostoskanavalla sallitaan, ja tuotoksen käsikirjoitustiimiin voisi huoletta lisätä nimet Armani, Blahnik, Louboutin ja Hermès. Koska ulkomailla käytetään leikkirahaa, on tämän keskellä lamaa syntyneen elokuvan pröystäily oikeutettu siirtämällä tuhlailu jenkkikatsojien maailmassa täysin keksittyyn Abu Dhabiin. Matka toteutetaan laasasmaisen modernin prostituution periaatteilla, eli flirtillä ja lupauksilla seksistä. Abu Dhabissa moraalinen meno jatkuu ilmiömäisellä tuhlailulla; ostosorgasmista toiseen liikutaan neljällä ilmastoidulla autolla ja pienen palatsin kokoisessa sviitissä jokaisella naisella on oma palvelijansa. Palvelijat ovat luonnollisesti alipalkattuja ja riistettyjä yksilöitä Intiasta, mutta elokuvassa tämä pieni epäkohta hoidetaan tukulla seteleitä, ja taas on valkoisella naisella hyvä mieli.
Elokuvan moraalia ohuempia ovat ainoastaan pääosanesittäjien suoritukset: Carrie saa yläasteikäisen Paolo Coelhon näyttämään kypsältä ajattelijalta, Miranda tekee kelvon roolisuorituksen piriä vetävänä hamsterina ja Charlotte on väsyneenä kahden lapsen äitinä yhtä uskottava kuin Arttu Wiskari muusikkona. Oma lukunsa on Samathan hahmo, jonka tavaramerkiksi nostettu yliseksuaalisuus on leffassa vedetty himottavuudessaan lähelle Silvio Berlusconin luokkaa. Vielä 1990-luvulla raikkailta tuntuneet hahmot on elokuvan jatko-osaan mennessä venytetty seitinohuiksi ja katsojan osaksi jää tuntea syvää myötähäpeää näiden keski-ikäisten pissisten ottaessa poskeen shisha-piipulta, vatvoessa täysin keksittyjä aviohuoliaan (”Lastenhoitajallamme on isot rinnat”) ja murehtiessaan Jimmy Choon osakkeen tippumista pörssissä. Onneksi täysin keksittyihin ongelmiin toimivat keksityt ratkaisut, joten katsoja oppii, että synnytysmasennus hoituu kahdella dry martinilla ja avioliitto pelastetaan kivitalon hintaisella sormuksella. Lopussa se isotissinen lastenhoitajakin paljastuu lesboksi.
Kermit, Princess Diaries, Michael Jackson ja Posh Spice kampanjoivat emansipaation puolesta.
Elokuvassa sielu on korvattu shampanjalla, uskollisuutta vannotaan vain tuotemerkkejä kohtaan ja rakkaus on suoraan verrannollista kuppikokoon. Naisen itsenäisyys on sidottu luottokortin saldoon ja seksuaalisuus vieteltyjen miesten määrään. Erilaisuutta kyetään kunnioittamaan vasta kun selviää, että perinteisten muslimihuivien alla asuu länsimaisten tuotteiden kerskakulutusta kannattava fashionista. Sinkkuelämää 2 on niin tyhjä, mauton ja lohduton kuvaus
ihmisyydestä, että sen on lähes varmasti oltava brooklynilästen
hipstereiden jonkin sortin post- ja meta-ironinen taideprojekti. Muuten olen melko valmis luopumaan toivosta ihmiskunnan selviytymisen puolesta.
Deadlock
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti