No niin aloitetaanpa nyt siitä, että mihin helvetin genreen tämä leffa pitäisi laskea? Onko Ghostin tarkoitus olla romanttista komediaa vai draamaa? Jännityselokuva vai jotain yliluonnollista paskaa à la M. Night Shamalambada? Koska kirjoitan tätäkin arvostelua viemäriputkistojen syleilystä, niin ehkäpä elokuva sujahtaa ennemminkin puhdasverisen horrorin kategoriaan.
Elokuvan genrellisen epätasaisuuden voisi antaa anteeksi,
mikäli muut osaset loksahtaisivat paikoilleen, mutta niin onnellisesti ei
tälläkään kertaa päässyt tapahtumaan. Elokuva
alkaa hitaasti ja kehittyy siitä kuolemaa odotellen kohti loppuhuipennustaan.
Käyntiin päästään juonellisesti parinkymmenen minuutin kohdalla, kun
ikionnellinen Sam (Swayze) on palaamassa kotiin teatterista Mollynsa (Demi
Moore) kanssa. Aseistettu ryöstäjä ilmestyy tyhjällä sivukadulla varjoista ja ryöstön
tiimellyksessä päästää lopulta Samista ilmat pihalle. Tämän jälkeen Demi Moore
vannoo kostoa ja vetäytyy kotiluolaansa. Sieltä käsin hän taistelee pahuutta
vastaan lepakkopuvussa pieni seksuaalisesti epävarma teinipoika rinnallaan. No
ei se nyt ehkä ihan näin mene, mutta voin vannoa, että tämä skenaario olisi
ihan helvetin paljon parempi, kuin se asetelma, joka elokuvassa katsojalle lopulta
kattaillaan. Ghostissa Kummitus-Sam jää nimittäin eläväin ja kuolleiden maailmojen väliin stalkkaamaan Mollya ja selvittämään
kuolemansa todellisia taustoja. Avukseen Sam löytää hassahataneen mukameedion
(Whoopi Goldberg). Tässä sekoilussa sitten meneekin loput puolitoista tuntia. Lopussa
hämmentävästi A-Han laulajaksi muuttunut Swayze lentää taivaseen.
Hämmentävintä tässä kaikessa on se, että julkaisuvuonnaan
elokuvasta tuli pienimuotoinen hitti ja elokuva sai jopa Oscar-ehdokkuuksia. Kuolleista
ei saisi puhua pahaa, mutta voi herra Jeesus! Swayzen cheesy factor on sitä
luokkaa, että odotin tyypin jossain vaiheessa muuttuvan valtaisaksi kimpaleeksi
Oltermannia. Lisäksi Swayze on elokuvassa toistuvasti ja tarpeettomasti ilman
paitaa. Ehkä ihan hyvä, sillä muuten Patea ei ainakaan näyttelijäntyön
perusteella välttämättä erottaisi keski-ikäisestä ämmästä. Demi Moore sen
sijaan on vuorattu koko elokuvan ajan valtaisiin miesten paitoihin. Muutenkin
Demi kohtuullisen kamalassa kynityssä tukassaan on varastettu suoraan metsien
miesten muotikuvastosta vuodelta 1987. Näiden kahden välillä on sitten luvassa samanlaista
eroottista kemiaa, kuin miesasiamiesten ja anarkistifeministien
kokoontumisajoissa. Tältä pohjalta on liene selvää, että kieltäydyn ehdottomasti kommentoimasta sitä
kuuluisaa savenvalantakohtausta. Hyi saatana. Vieläkin puistattaa.
Ghostia voi suositella ainoastaan keski-ikäisille Raileille,
jotka uskovat
horoskooppeihin ja joiden mielestä Patrick on ihana ja lahjakas nuorimies. Lisäksi elokuvasta voi tsekata miltä Demi näytti vielä
silloin, kun sillä oli mahdollisuus liikuttaa kasvojaan. Ainoan todella ässän ja
katsomisen arvoisen ulottuvuuden leffassa muodostaa Whoopi Goldbergin tukka ja
pinkki jakkupuku. Syytän syvästi 1990-lukua siitäkin, että kyseinen
hassuttelija jäi vuosikymmenen uumeniin.
Ja ihan oikeasti. Kuka juonittelisi ihmisen murhan rahan
takia, jos kaupan päälle "saa" Demi Mooren omakseen? Eikös Hollywoodissa ole
ennemminkin skaba siitä, kuka sen joutuu ottamaan.
Deadlock
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti